هنر آباد , آموزش نقاشی  , خط تحریری , خوشنویسی , گرافیک

خرید فروش سی دی آموزش نقاشی, خوشنویسی و خط تحریری با خودکار

فروش لوازم تخصصی خوشنویسی و نقاشی

تاریخچه تصویر سازی در ایران:

در سرزمین ایران در سنت نقاشی مینیاتور پس از دوره عباسی (مکتب بین المللی عباسی ) و سلجوقی(مکتب سلجوقی) تا دوره تیموریان (مکتب هرات) و سپس آغاز عصر نوین در عهد صفویه (مکتب تبریز،قزوین و اصفهان)،نقوش تصویری روایی (دارای محتوای داستانی ) راوی قصص و حکایت های منظوم ( شعر گونه ) بوده اند. آثار منظومی چون مقامات حریری ، ورقه و گلشاه،کلیله و دمنه و دیوان های اشعار چون شاهنامه (که یک منظومه اشعار حماسی است) و داستان های عاشقانه در منظومه هایی مثل خمسه نظامی که در این ها تصاویر بیانگر مضامین داستانی موجود در اشعار می باشند. سپس در دوره صد ساله اخیر تصویر سازی معاصر در سبک های قهوه خانه یی و سقاخانه ای،دیگر بار داستان های حماسی شاهنامه در پرده سازی و حکایت های مذهبی مانند داستان های مربوط به واقعه کربلا ، به تصویر کشیده شدند.

تصویر سازی داستانی – انواع متون داستانی

متون داستانی بر اساس دو مولفه:

1– شخصیت قهرمان و قهرمان پردازی

2- محیط و فضای داستان تقسیم می شوند که شامل:

«اسطوره» – «رُمانس» (داستان های دیو و پری )- «محاکمات»(تقلیدی یا حکایت گونه ) از نوع برتر و فروتر- طنز آمیز می باشند.

تصویر سازی داستانی

تصویر سازی داستانی

اقسام داستان:

1- در این نوع داستان، یک فضای فرا واقعی است که هیچگونه تابعیتی از قوانین فیزیکی ندارد و شخص قهرمان از نسخ خدایان ونیروهای مافوق طبیعی است که مشخصه آن نامیرا بودن و قدرت بی انتهای اوست. این نوع داستان ها بیشتر مربوط به خلقت کیهان و نحوه پیدایش نیروهای هستی است.

2- رمانس- داستان های شاه  پریان: در این نوع داستان قهرمان یا چهره اصلی داستان از نوع فرشتگان و دیو و پری و انسان هایی می باشد که با جهان ماورا(مافوق طبیعی)ارتباط و هم داستانی دارند،بنابراین چنین انسانی می تواند از قدرت های خداگونه بهره مند شود. محیط داستان در اینجا طبیعتی است که سخنگو می شود و با قهرمان هم سخنی و همدردی دارد. اکثر داستان های مذهبی در مورد معجزات پیامبران از این گونه اند.

3- محاکمات برتر(تقلیدی یا حکایت گونه از نوع برتر):همانا تراژدی می باشد، در اینجا محیط داستان کاملا واقعی است(همان محیط طبیعی که از قوانین فیزیکی تابعیت می کند)و قهرمان انسانی است مانند همه ولی به دلیل قابیلت های خاص ذهنی و احساسی می تواند به عنوان رهبر جامعه انسانی عمل کند،او معمولا قدرت جنگاوری و فداکاری و ایثار داغرد و در نهایت به خاطر آرمانهای والای انسانی برای نجات یا خوشبختی جامعه خویش ،جان خویش را فدا می کند.

4- محاکمات فروتر(داستان تقلیدی از نوع فروتر یا پست تر آن ):در این نوع از داستان محیط یا فضای داستان همان محیط طبیعی و فضای زندگی شخصی و اجتماعی انسا نها می باشد. قهرمان در این جا مثل دیگر آدم ها است و قابلیت هایی بالاتر از دیگران ندارد و داستان شرح وقایع عادی زندگی و موقعیت هایی است که انسان به صورت روزمره با آن ها روبرو می شود. در چنین نوعی ،قهرمان،آرمان گرا نیست وکاملا مانند بقیه با مشکلات زندگی و نابسامانی ها دست وپنجه نرم می کند. به این نوع داستان ها ، داستان هایث واقعیت پردازانه یا رئالیستی هم می گویند. تصویر سازی با چنین محتوای داستان های واقعیت پردازانه را می توان در تصویر سازی های خبری (ژورنالیستی) و کاریکاتور های اجتماعی و سیاسی پیدا کرد.

5- طنز آمیز :در این نوع از داستان ،چهره اصلی داستان انسانی عادی است که در مقایسه با دیگران از بهره هوشی و قابلیت های ضعیف تری بر خوردار است، فضای داستان نیز همان زندگی واقعی است با همه مسایل و مشکلاتش و چهره اصلی داستان مرتبا در مواجهه با وقایع شکست می خورد چون مثل بقیه نیست و بنابراین او برای دیگران دلیل می شود برای مضحکه و تمسخر.

 

DVD آموزش طراحی

خرید مجموعه ویندوز 8 را قورت بده

 

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.

  1. تصویر سازی می‌گه:

    […] منظور از تصویر سازی بیان واقع گرایانه و مستند باشد استفاده از تصاویر […]

ارسال دیدگاه


فید مطالب مجله اینترنتی هنر آباد

پیشـنهاد ویژه

  • مدل نقاشی,طرح نقاشی,مدل نقاشی رنگ روغن
  • خط تحریری - اموزش خط تحریری
  • اموزش طراحی - آموزش طراحی با مداد
  • آموزش نقاشی با آبرنگ