هنر آباد , آموزش نقاشی  , خط تحریری , خوشنویسی , گرافیک

خرید فروش سی دی آموزش نقاشی, خوشنویسی و خط تحریری با خودکار

فروش لوازم تخصصی خوشنویسی و نقاشی

هنرآباد : در دوره هاي رنسانس تا امپرسيونيسم رنگ در نقاشي اروپايي عمدتا كاركرد توصيفي داشت. به عبارت ديگر ، نقاش فكر يا موضوع مورد نظر با خط و رنگسايه را به وسيله رنگ تقويت مي كرد. ولي رنگ در نقاشي مدرن اهميتي خاص يافته و برترين و مهمترين عنصر بياني شناخته شد. تجربه كيفيات انتزاعي رنگ به ايده پيوند رنگ و موسيقي دامن زد.

رنگ و موسيقي

رنگ و موسيقي

فرانك كوپكا kupka  هنرمند چك، آرزو داشت كه رنگ ها و ريتم ها در نقاشي اش تاثيراتي همانند موسيقي ايجاد كنند.

پاؤل كله و واسيلي كاندينسكي بر رابطه بين “احساس ديداري” و “احساس شنيداري” تاكيد داشتند. آنان فام را به دانگ و رنگسايه را به طنين و توان رنگ را به شدت صدا ربط مي دادند. كاندينسكي حتي مدعي بود كه وي با ديدن رنگ در نقاشي صداي موسيقي آن را مي شنود! رنگ ها براي واسيلي كاندينسكي معنايي موسيقايي، نمادين و كيهاني داشت. براي او رنگ زرد صداي ترومپت مي داد (چراكه زرد يك رنگ مهاجم و زميني است ). آبي برحسب آنكه رنگ آبي تيره يا روشن باشد صداي فلوت، ويولنسل و يا ارگ ميداد ( آبي يك رنگ آرام و آسماني است). قرمز بر حسب ميزان تيرگي استفاده شده در تابلو نقاشي صدايي شبيه توبا يا ويولن دارد ( رنگ قرمز شور و اشتياق و نيروي جهت دار است) …

كاندينسكي اين ايده هاي جهت دار را در حوزه ارتباط بين رنگ و موسيقي عمدتا از آرنولد شونبرگ ، موسيقيدان بزرگي كه از قواعد سنتي آهنگ سازي عدول كرده بود الهام ميگرفت.

بخشي از راهنماي مواد و اسلوب­ها در طراحی و نقاشی تاليف استاد رويين پاكباز

انتشارات فرهنگ معاصر

ارسال دیدگاه


فید مطالب مجله اینترنتی هنر آباد

پیشـنهاد ویژه

  • مدل نقاشی,طرح نقاشی,مدل نقاشی رنگ روغن
  • خط تحریری - اموزش خط تحریری
  • اموزش طراحی - آموزش طراحی با مداد
  • آموزش نقاشی با آبرنگ