هنر آباد , آموزش نقاشی  , خط تحریری , خوشنویسی , گرافیک

خرید فروش سی دی آموزش نقاشی, خوشنویسی و خط تحریری با خودکار

فروش لوازم تخصصی خوشنویسی و نقاشی

روش هاي طراحي ذهني:

در متون كلاسيك و در قوانين آكادميك شيوه هاي طراحي ذهني و حسي يك تقسيم بندي پايه وجود دارد كه در آن نقش تمامي احتمالاتي كه مي توان در اجرا احداث بنايي به نام طراحي ذهني در نظر گرفت بيان شده است.

عنوان اين تقسيم بندي همان طور كه ذكر شد شيوه­ ها يا گزينش ­هاي طراحي ذهني در كليه هنرهاي تجسمي و تصويري است كه تركيبات چهارگانه را شامل مي شود:

  1. شيوۀ طراحي سمبليك يا تمثيلي
  2. شيوۀ طراحي انتزاعي يا هنري
  3. شيوۀ طراحي تزييني يا دكوراتيو
  4. شيوۀ طراحي توصيفي يا استدلالي

اين تقسيم ­بندي با اين كه بسيار جامع و پذيرفتني است اما چون گسترش شيوع يافته مشموليت تاريخي پيدا نمي­كند. دليل آن هم اضافه انگاري در روش­ها با احراز شيوۀ توصيفي مي­ باشد. به بيان ديگر درست است كه سه روش ديگر با اولين طرح­هاي ذهني بشري مطابقت دارند اما شيوۀ طرح توصيفگر تكنيكي است كه همزمان با شروع اولين روزهاي انقلاب صنعتي به دنيا آمده است و در واقع شناخت ومعرفي روشي با اين نام وابسته به صنعت بوده است. البته در صورتي كه طراحي ­هاي ذهني و عملي كه پيش زمينه ساخت كليه محصولات حجمي مانند صنايع دستي، مجسمه­ ها و تنديس­ ها هستند در زمرۀ شيوۀ چهارم تلقي نماييم.

طراحی ذهنی

طراحی ذهنی

از سه گونه طراحي به منظور احراز بيشترين تقابل و ارتباط بين وجه­ ها، قائل به يك قسيم بندي سه وجهي يا سه گانه شده ­ايم. در شرح مستقيم تقسيم بندي جديد از سه شيوۀ اصلي طراحي با عنوان سه برادر كه به ترتيب قدمت تاريخي به برادر بزرگ، وسطي و برادركوچك تعبير شده ­اند:

  1. شيوۀ طراحي ذهني هنري (برادربزرگ تر- قديمي­ ترين)
  2. شيوۀ طراحي ذهني سنتي (برادر وسط)
  3. شيوۀ طراحي ذهني صنعتي (برادر كوچك- شيوۀ متأخر)
  4. 1.   زيرگروه روش اول بسياري تكنيك­هاي تصويرگري است از قبيل طرح­هاي انتزاعي طرح­هاي هنري، گرافيك، كاريكاتور، طراحي­هاي سبكي، طراحي امپرسيون، طراحي اكسپرسيون و طراحي كنتروكسيون و….
  5. 2.   زير گروه روش دوم شامل تكنيك­هايي صرفاً موتيفه و دكوراتيو است كه زميه  اين شيوه ممكن است طيف وسيعي از بسترها و لايه­ هاي تداركاتي از قبيل ديوار و سقف و كف بناها گرفته تا سطوح محصولات بافتني مانند قالي و گليم و… تا روي ظروف، ابزار و اشياء دستي و بسترهاي كاغذ و مقوا، كتاب، پارچه، چوب، سنگ، گچ را در بر بگيرد.

ولي در هر حال كيفيت دكوراتيو و مستوي بودن خود را همواره حفظ خواهد كرد. به همين دليل گاه ادغام ­هايي نيز با روش­هاي سمبليك و با قاعدۀ مكتب اكسپرسيوني يا انتزاعي خواهد يافت.

  1. 3.   زيرگروه روش سوم نيزانحصاراً شامل دست ه­اي ازطراحي­ هاي صنعتي وصنعتي هنري مي­شود كه در خود ويژگي­ هاي كيفي روش حسي، بصري و انتزاعي را يكجا دارا مي­ باشد. اين شيوه كه عمدتاً با عنوان روش توصيفگر ياد مي­شود وظيفه تفسير و توصيف ساختمان و ساختار مادي موضوعات را بر عهده مي­گيرد.

تفاوت اساسي بين اين شيوۀ طراحي ذهني با دو روش ديگر در اين مسأله است كه در مابقي بعداز اتمام طراحي جريان ارتباط و ارسال پيام­ هاي بصري شروع شده و رسالت فرستندۀ پيام ­ها نيز در همين مرحله تقريباً خاتمه مي­يابد اما در طراحي توصيفي دقيقاً از اين مرحله كار ارتباطي ميان فرستنده (هنرمند) و سازنده (صنعتگر) فرستنده و گيرنده آغاز مي­گردد. اين قبيل طرح ­هاي بصري در حقيقت زمينه­ ساز ساخت سازمان­ هاي بصري جديد تري مي­گردد كه ماهيتاً انتزاع در انتزاع خواهند بود.

دسته ها: طراحی و نقاشی

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است.

  1. asghar می‌گه:

    سلام مطالب سایت شما در سایت http://skeis.ir/ با ذکر منبع قرار گرفت .

ارسال دیدگاه


فید مطالب مجله اینترنتی هنر آباد

پیشـنهاد ویژه

  • مدل نقاشی,طرح نقاشی,مدل نقاشی رنگ روغن
  • خط تحریری - اموزش خط تحریری
  • اموزش طراحی - آموزش طراحی با مداد
  • آموزش نقاشی با آبرنگ