هنر آباد , آموزش نقاشی  , خط تحریری , خوشنویسی , گرافیک

خرید فروش سی دی آموزش نقاشی, خوشنویسی و خط تحریری با خودکار

کتونی لاغری Perfect Steps , پرفکت استپس سفید

نظام طراحي خيالي:

جريان آزادي كه از راه بازنمايي ادراكات تصويري ذهن هنرمند منجر به تشكيل كمپوزيسيون طراحي شده گردد طيف بسيار پيچيده­ اي از فعل و انفعالات فيزيكي، الكتروشيميايي و حسي است كه بسته به نوع و ميزان اثر گذاري طرح يا منوط به تعداد پيام­ هايي كه ارسال مي­ كند مي­تواند حاوي مقاديري اطلاعات از طرز تلقي، بينش، ذوق و سليقه سليم فكري و ديدگاه رئاليستي هنرمند باشد.

حيطه عمل منجر به طرح به عوامل  متعدد روحي رواني يا توانايي­ هاي فيزيكي از يك سو و قوه و قدرت تخيل هنرمند از سوي ديگر خواهد بود البته تفاوت بينايي كه از اين شيوه با ديگر شيوه­هاي طراحي دارد در نوع بازتاب ذهني اجراي عناصر بصري است در ديگر تكنيك­ ها طرح ابتدا با توجه به ادراكات حسي كه از محيط پيرامون دارد و به وسيله تلفيق كردن اين يافته­ ها با تخيلات انتزاعي ­اش عمل مي­كند. اين عمل ممكن است يك بازنمايي كاملاً رئاليستي باشد ويا برعكس آبستره يا امپرسيوني.

به هر حال طراح مواد خام مورد نيازش را از جايي گرفته و جاي ديگر پياده مي­ كند. اما در راحي آزاد هنرمند يافته­ هايش را از سطح عاريه ­هاي تداركاتي همان بسته جذب مي­كند. در اين شيوه هنرمند تعابير وعناصر بصري را كه به طور اتفاقي در سطح كار پخش شده­اند و هر يك نيرو و انرژي خاصي را از خود ساطع مي­كنند درك مي ­نمايد و با جابجايي و تعديل نيروهاي درون تابلو كه با كمك بلا منازع و خاص قواي تخيل صورت مي­گيرد طرح­ هاي مناسب خود را ايجاد مي­نمايد. در واقع اين شيوه را مي­توان به نوعي كلاژ كاملاً مسطح تعبير نمود كه در آنجا به جاي استفاده و جايگذاري قطعات بريده و از پيش تعيين شده­اي از عناصر و عوامل هماهنگ و يا غير هماهنگ بصري (مثل چوب و كاغذ و مقوا و پارچه) عمل جايگذاري و چينش به وسيله عوامل بصري نهفته سطح زمينه كار استفاده مي­ شود. البته چون جابجايي مكاني فرم­ ها وجود ندارد از طريق مرتبط كردن، كوچك و بزرگ كردن و گسترش آنها در بستر تابلو كار انرژي­ زايي وساخت پيام بصري ممكن مي­گردد.

طراحی خیالی

طراحی خیالی

مرحله تقسيم بندي فضاها، ايجاد كمپوزيسيون مناسب و بريدن صفحه بر اساس تركيب گزينش شده و قاب كردن طرح نيز بخش­هايي از كار است كه معمولاً در انتهاي كار صورت مي­گيرد. اگر هنرمند قصد كادر بندي و تعويض كامل كمپوزيسيون را از همان ابتدا در نظر داشته باشد و يا آن را قطعي كند، تا حدود زيادي از جريان آزاد و سيال خيال­ ها و روياهايي كه به وسيله قواي تخيلي ­اش در صفحه طراحي امكان حركت و بروز يافته ­اند، مقيد مي­شوند. به تعبير ديگر به نوعي دست و پاي انتزاعات ذهني هنرمند را با استفادۀ زود هنگام از استدلال و تفكر رياضي وار بسته مي ­شود.

اما وقتي كه هنرمند تمامي عوامل بصري مكان جغرافيايي مناسب خود را كه قاعدتاً مترادف با بيشترين امكان بازتاب نيروهاي بصري آن عناصر نيز خواهد بود را در زمان مناسب انجام دهد و شكل­ ها و فرم­ هاي جان گرفته را به درون محدوده­ هاي مناسب هدايت كرده باشد، زيباترين و غني­ ترين جريان ارتباط بصري را نيز القاء خواهد نمود.

روش استدلالي اين شيوۀ طراحي هرچند كه بدعت و بكري سيستم قبلي را ندارد اما چون از همان ابتدا با جريان آگاهانه تخيلات هنرمند همراه گشته،نتيجه كار تا حدودي مطمئن­ تر خواهد بود.

يعني بسته به پيش زمينه­ هاي فكري وعملي كه هنرمند از تك تك عناصر تصوير ساز در ذهن دارد سهم خودآگاهي و رياضي را در طرح بيشتر مي­كند و ازسوي ديگر لاجرم از انرژي قواي كشف و شهود وجريان سيال خيال مي­كاهد؛ كه البته اين مساله به خودي خود نافع ارزش­ هاي بصري نخواهد بود اما از بار شهود آزاد به نحوي كاسته مي­شود.

در بخش اول طراح با تعدادي علائم بصري به سطح صفحه روبه رو مي­شود كه به خودي خود گوياي چيزي نيستند و به دليل عدم هماهنگي نيروهاي آني عناصر كه در خدمت يك تركيب مناسب قرار نگرفته­ اند عمل مي­كند.آنها را در سطح صفحه انتخابي­اش چوب،كاغذ، پارچه، طرح خام و يا طرح­ هاي كه نياز به كار  بيشتر دارند و  به نوعي ناتمام جلوه مي­كنند مي­بيند و آنها را فعال مي­كند.

اما در بخش دوم كمي آگاهانه ­تر عمل مي­كند يعني ابتدا صفحه سفيدي را انتخاب مي­كند و قبل از اينكه جريان خودآگاه ذهنش مجال تعقل در گزينش فرم­هاي بصري را يافته باشد چند خط يا لكه آبي را بر آن پياده مي­كند. سپس صفحه را به حال خود وا مي­گذارد و پس از شور و مشورت مقدماتي با نيازهاي ذهني، تخيلات و بارور كردن آنها اقدام به باردار كردن و تركيب سازي از همان خط­ها و نقطه­ ها و لكه هاي رنگي يا سياه مي ­نمايد.

طراحی ذهنی

طراحی ذهنی

طراح با مشاهدۀ دقيق، ارزيابي دقيقي از موقعيت همنشيني عناصر و اجزاء تصوير و انتخاب اين اجزاء بر اساس ارزش وجودي و قدرت تأثير گذاري­شان عمل مي­كند و عوامل بصري نيز با خود نمايي و عرض اندامي كه برخاسته از ميزان انرژي دروني­شان است هنرمند را در اجرا و بدست آوردن بهترين تركيب و زيباترين طرح ياري مي­رسانند. اين درواقع احترام متقابل است كه ميان طراح به عنوان انتخاب كننده تعابير تصوير برپايه اهميت آنها و عناصر طراحي به عنوان عوامل پيام رسان ايجاد شده است.در اين ميان و در هر دو تكنيكي كه در سيتم طراحي خيالي براي ساخت وساز طرح نقش اساسي ايجاد شود و انرژي در جزء جزء عناصر تركيب را مبادي سواد بصري بر عهده گرفته­ اند كه هر يك به سهم خود در بارور شدن و پويايي طرحي كه وجود ندارد و زاده مي­شود تأثير مي­گذارد.

ريتم، هارموني، پايداري، تعادل، تناسب، تضاد، توازن، حركت عمده نيروهاي بصري هستند كه كار مهم جلوه دادن طرح را بر عهده دارند.

http://www.honarabad.ir/wp-content/uploads/2012/12/%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%8A.jpg

 

خرید مجموعه ویندوز 8 را قورت بده

دسته ها: طراحی و نقاشی

ارسال دیدگاه


فید مطالب مجله اینترنتی هنر آباد

پیشـنهاد ویژه

  • مدل نقاشی,طرح نقاشی,مدل نقاشی رنگ روغن
  • خط تحریری - اموزش خط تحریری
  • اموزش طراحی - آموزش طراحی با مداد
  • آموزش نقاشی با آبرنگ