هنر آباد , آموزش نقاشی  , خط تحریری , خوشنویسی , گرافیک

خرید فروش سی دی آموزش نقاشی, خوشنویسی و خط تحریری با خودکار

فروش لوازم تخصصی خوشنویسی و نقاشی

نقاشي قهوه خانه بر خلاف جريان نقاشی آكادميك و نگارگري جديد خارج از حوزه رسمي هنر رشد كرد. نقاشي قهوه خانه اي نوعي نقاشي روايتي است كه به دست هنرمندان مردمي مكتب نديده ترسيم ميشود. نقاشي قهوه خانه اي نوعي نقاشي روايتي است كه بر اساس سنت هاي هنر مردمي و ديني به دست هنرمندان نقاش مكتب نديده پديد مي آيد.

داستان هاي شاهنامه فردوسي و خمسه نظامي و وقايع كربلا و قصص قررآن و حكايت هاي عاميانه موضوع اصلي اين نقاشيها را تشكيل ميدهد.

نقاشي قهوه خانه

نقاشي قهوه خانه

نقاش ، اين نقاشي ها را مطابق شرحي كه از زبان نقال و تعزيه خوان و مداح مي شنيد و همانگونه كه در ذهن مردم كوچه و بازار وجود داشت به تصوير مي كشيد.

اين پرده ها علاوه بر قهوه خانه ها تكيه ها و حسينيه ها بشته به موضوع نقاشی در زورخانه ها محله ها و دكان ها نيز آويخته مي شد. در پرده هاي نقاشي قهوه خانه اي نقاش براي اثر گذاري بيشتر اغلب نام اشخاص را نيز در كنارشان مينوشت..

برخي از تابلوهاي نقاشي قهوه خانه كه در حسينيه ها و تكيه ها و قهوه خانه ها آيزان شده به امضا حسين قوللر آقاسي است كه حماسه پهلوانان شاهنامه را تصوير كرده است. استاد حسين قوللر آقاسي از پنج ساگي زير دست پدر به آموزش نقاشي مشغول بوده است.

گروهي ديگر از تابلوهاي نقاشي قهوه خانه اي به امضا محمد مدبر است و اغلب به حماسه عاشورا ميپردازدكه اغلب در تكيه ها و حسينيه هاي عزاداري حسيني هستند و اغلب به حماسه عاشورا ميپردازند.

از ديگر نقاشان قهوه خانه ايران بايد از حسين همداني حسن اسماعيل زاده و عباس بلوكي فر نام برد.

گفتني است كه امروزه اين نوع از نقاشي از رونق افتاده است.

تابلو نقاشي قهوه خانه اي

تابلو نقاشي قهوه خانه اي

 

ويژگيهاي نقاشي قهوه خانه اي

نقاشی قهوه خانه به طور عام بازتابنده آمال، علایق، اسطوره ها و اعتقادات ملی و مذهبی و نشان دهنده روح فرهنگ حاکم بر اقشار متوسط جامعه شهری ایران است بخش عمده ای از نقاشی قهوه خانه ای را تابلوهای مذهبی با رویکرد به واقعه مهم عاشورا تشکیل میدهد ویژگی های این تابلوها چه پرده و چه کاشیکاری از لحاظ صورت و معنی عبارتند از:

۱- شخصیت اصلی واقعه همیشه بزرگتر از شخصیتهای فرعی نقش میشده اند.

۲- بهترین و بیشترین فضا را در گسترده ترکیب بندی به قهرمان واقعه اختصاص میداده ا ند.

۳- ترکیب بندی تابلوها بسیار پیچیده بوده است و این بهر دلیل افزودن مجالس فرعی بر مجلس اصلی بوده است.

۴- در شخصیت پردازی ها نگارگر از قراردادهای تصویری معین برای تاکید بر جنبه های مثبت یا منفی شخصیتها استفاده میکرده است. تلاش نگارگر در بازنمایی صحنه ها و نمایش ویژگیهای ظاهری و درونی افراد، به شدت تحت تاثیر جانبداری او از نیروهای خیر است هرگز شکست و خواری در چهره آنها دیده نمی شود.

۵- در شخصیت پردازیها هدف نگارگر صراحت و سادگی بیان بوده است تا بتواند هر چه بیشتر بر مخاطب خود تأثیر بگذارد و در بسیاری از مواقع نام شخصیت را نیز در کنار تصویر مینوشته است.

۶-حوصله، دقت، پرگویی و پرکاری نگارگر در ترسیم ریزه کاریهای نقوش مشهود است.

۷-نگارگر کم و بیش تکنیکهای برجسته نمایی و ژرفنمایی را نیز بکار میگرفته است، هر چه در هنگام آفرینش اثر که تحت تاثیر مفاهیم مذهبی بوده به قواعد توجهی نداشته است.

۸- گرچه اکثر قریب به اتفاق نگارگران قهوه خانه تجربی کار بوده‌اند و آموزش رسمی (آکادمیک) ندیده اند اما استفاده به جا و به موقع از رنگ را بسیار میشناخته اند.

۹- نگارگر ضمن آگاهی از مقتل ها (نسخه های تعزیه) به تمام شایعات تاریخی افسانه ها و روایات مربوط به وقایع کربلا اشراف و آگاهی داشته و در ترسیم پرده ها از فرهنگ عامه و اعتقادات مردم نیز سود می جسته اند.

۱۰- پایبندی به روایتگری وقایع اگرچه بسیار مهم بوده ولی مانع از خیال پردازی و تمثیل سازی نگارگر نمی شده است.

۱۱- در آثار نقاشی قهوه خانه ای چهره مبارک سیدالشهداء (ع) و حضرت امام سجاد همیشه پوشیده بوده است و بقیه شخصیتها اعم از مردهای خانواده و یاران امام و یا اشقیا تمامی چهره های نمایان دارند.

 اما به طور کلی از وسط دوره قاجار کم کم چهره های امامان از پس ململ سفید رخ می نماید و اواخر دوره قاجار تمام چهره آشکار است و نگارگر از این جهت که چهرمی امام را پوشیده بدارد یا باز شکی ندارد.

ارسال دیدگاه


فید مطالب مجله اینترنتی هنر آباد

پیشـنهاد ویژه

  • مدل نقاشی,طرح نقاشی,مدل نقاشی رنگ روغن
  • خط تحریری - اموزش خط تحریری
  • اموزش طراحی - آموزش طراحی با مداد
  • آموزش نقاشی با آبرنگ